- Eva Toulová je režisérka, která natočila už celou řadu filmů
- S Evou jsme si popovídali o tom, jak technologie mění natáčení a jak jim pomáhá umělá inteligence
Obsah článku
Eva Toulová má skládačku
Na čem teď děláte? Máte něco roztočeného?
Zrovna včera jsme pracovali ve věži na Žižkově s Bárou Seidlovou a Jirkou Langmajerem. Mám roztočený Deník Shopaholičky, bude to v kinech 11. prosince, je to o ženě, která tak moc nakupuje, až už to překračuje rozumnou mez a stává se z toho diagnóza. Bude to spíš oddychovější záležitost.
K tomu ještě dokončuji film Krtkův svět, to už je podle skutečné události, kauzy, která se reálně stala. Majitel si bez povolení úřadů vybudoval dětský park, přesto to otevřel a dost to vygradovalo. Bude to hraný film, ale na základě toho, co se skutečně odehrálo.
Koukám, že máte v ruce „skládačku“, je to Xiaomi Mix Flip?
No vidíte, je! Mám to asi týden, dostala jsem ji k narozeninám od manžela, je to úžasný telefon. Jenom se bojím, abych to někde nerozbila. Sama bych si to nekoupila, mám trochu strach z toho zlomu displeje, netuším, jak dlouho to vydrží. Ale dostala jsem to jako dárek a já mám ráda takovéhle netradiční věci. Všechny telefony dneska vypadají stejně, tohle je prostě jiné. Navíc mám docela malou ruku, takže si to složím a dám do kapsy. Mobil klasického formátu mi často padal, tohle vůbec.
Final Cut na ústupu?
Pojďme k filmu! Já občas stříhám video, používám DaVinci Resolve a koukal jsem, že i spousta profíků má tenhle software v oblibě.
Máte pravdu, dneska se to hodně přibližuje. Například letecké záběry. Dřív to bylo potřeba točit za velké peníze z letadla nebo helikoptéry, dneska je to otázka pár tisíc, protože máme drony. Točíme na klasické profi kamery, ale když to trochu přeženu, tak by asi nebyl úplně problém natáčet na smartphony.

Nicméně, na střih se dnes používá třeba Avid, ale každý střihač má svůj oblíbený program, nekteří preferují Adobe Premiere. Ten DaVinci Resolve je spíš na dobarvení filmu, ale třeba Final Cut už jsem hodně dlouho neviděla.
AI promlouvá do filmů. Doslova
Co umělá inteligence? Jak moc ji čeští filmaři používají?
Za takových pět let už to bude konkurovat filmařům a ti se budou muset přizpůsobit. Nemyslím si ale, že přijdou o práci. Spíš se z nich stanou tak trochu ajťáci a s AI budou kooperovat.
Problém s tím mají hlavně herci, kteří logicky být nahrazeni nechtějí. Ostatně v Hollywoodu už se proti tomu dost protestovalo. Umělou inteligenci budou brzdit hlavně regulátoři.
Je to hodně nákladné, používat AI, aby něco ve filmu upravila?
Jsou věci, které jsou naopak levnější. Stalo se nám, že jsme potřebovali jednu repliku herce. Nevím už, jestli se to zapomnělo natočit nebo se to omylem smazalo, ale zkrátka chyběla nám věta. Herce si musíte objednat na celý den za plný honorář. AI nám tu větu vygenerovala, použilo se to ve filmu a nikdo nic nepoznal.

Nebo jsme měli paní s přízvukem, což byl trochu problém. Nebyl to žádný velký dialog, jenom asi tři věty. Opět jsme zkusili AI a ta ten přízvuk prostě odstranila. Ale to už je asi dva roky nazpět. Takže už se to používá, trochu se to uměle brzdí, ale je to oddalování nevyhnutelného.
Jak to máte v osobním životě? Tam jste hodně technologicky založený člověk?
Nebyla jsem! Ve škole jsem měla mobil jako poslední, na střední už jsem se s tím musela sžít, protože jsem studovala grafiku. Na FAMU, kde to byl hlavně mužský kolektiv, někdy probíhaly hodně technické dialogy na téma třeba čipů kamer a podobně.
Diář mám jak papírový, tak digitální a navrch ještě tabuli, kde si ty věci odškrtávám. Mám tedy vše vlastně na třech místech. Je to trochu zvláštní, ale já musím být organizovaná, bez toho bych svoji práci dělat nemohla.
Zdroj: autorský text
Obrázky: se svolením Evy Toulové, osobní archiv Evy Toulové