ChatGPT je drahá na provoz. Předplatné za 200 dolarů je ztrátové

ByLudvík Eckerman

6 ledna, 2025
ChatGPT OpenAI Sam AltmanZdroj: Midjourney
  • CEO OpenAI uvedl, že firma prodělává na měsíčním předplatném za 200 dolarů
  • Lidé totiž používají umělou inteligenci víc, než původně v OpenAI předpokládali

ChatGPT má dost drahý provoz

OpenAI, která stojí za populárním AI nástrojem ChatGPT, v tuto chvíli prodělává na svém prémiovém předplatném ChatGPT Pro. Přes relativně vysokou cenu 200 dolarů měsíčně (4 820 korun) se provoz služby prodražuje kvůli jejímu nadměrnému využívání. CEO OpenAI Sam Altman přiznal, že cenu stanovil sám a jeho očekávání bylo, že firma na tomto předplatném bude mít zisk. Bohužel tomu tak není a OpenAI tak na každém předplatném v podstatě prodělává, tedy ho dotuje ze svého. Nikdo totiž netušil, jak moc budou uživatelé ChatGPT využívat.

OpenAI je v mínusu

ChatGPT Pro byl spuštěn koncem minulého roku a nabízí přístup k vylepšené verzi jazykového modelu o1 a odemyká limity u dalších nástrojů OpenAI, včetně například generátoru videí Sora (u toho stále platí restrikce a v ČR si jej nevyzkoušíte). I přes investice ve výši 20 miliard dolarů se OpenAI stále pohybuje v hlubokých finančních ztrátách. V loňském roce společnost očekávala ztrátu 5 miliard dolarů při tržbách 3,7 miliardy dolarů.

Hlavní příčiny vysokých nákladů jsou personální výdaje, nájmy kanceláří a infrastruktura pro trénování AI. Potřeba je obrovský výpočetní výkon serverů, jejichž pronájem něco stojí. Provoz ChatGPT v jednu chvíli stál OpenAI odhadem 700 000 dolarů denně, což je asi 16,8 milionu korun.

Nutno podotknout, že provoz ve ztrátě není u velmi rychle rostoucích technologických firem nic výjimečného. Například Spotify bylo ve ztrátě ještě v polovině minulého roku a zatím to nevypadá, že by se to mělo v řádu měsíců zvrátit. Důvěra investorů v produkt je pořád dostatečná a stejně je tomu i v případě OpenAI.

Hledání cesty k zisku zdražením předplatného?

OpenAI nedávno přiznala, že potřebuje více kapitálu, než se původně předpokládalo, a připravuje se na restrukturalizaci, aby přilákala nové investory. K dosažení profitability společnost zvažuje zvýšení cen svých předplatných, což není příliš dobrá zpráva pro předplatitele. Optimistické projekce počítají s tržbami ve výši 100 miliard dolarů v roce 2029, což odpovídá současným ročním tržbám Nestlé. Zatím tedy pád projektu nehrozí.

Zdroj: X, TechCrunch
Obrázky: Midjourney

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *