- iOS 26 vás nechá v úžasu díky svému designu „tekutého skla“
- Novinky jsou na první pohled viditelné, ne vždy je to ale úplně dobře
- Přes to všechno v nás trochu klíčí pocit, jestli nemohl Apple udělat víc…
Apple představil to, k čemu se schylovalo posledních několik měsíců. Masivní redesign všech svých platforem, iOS počínaje, macOS, watchOS a iPadOS konče. Novinek je celá řada, zcela jednoznačně však vyniká právě nový design, který v různých obměnách dorazí coby aktualizace do všech systémů. Ten umí ohromit, ale umí i zklamat.
Obsah článku
Nový design iOS 26
Apple představil celý nový designový jazyk nazvaný Liquid Glass, tedy cosi jako „tekuté sklo“. Tento název zřetelně odkazuje k novým systémovým prvkům, které imitují sklo. Najdete je jak na ploše (nové ikonky, průhledný dok), v ovládacím centru (k tomu více za chvíli), tak i v aplikacích.
Úprava působí skutečně svěže, je viditelná takřka všude a rozhodně není problém novoty spatřit na první pohled. Naopak. Jsou všudypřítomné, zřetelné v každé aplikaci a snad u každé funkce – zmíněné ovládací centrum, zamykací obrazovka, dokonce i klávesnice.
Kde začínají problémy…
Místy to ale trochu vypadá, že Apple popustil uzdu své fantazii až moc a není k zastavení. Okamžitě po vydání vývojářské betaverze jsou sociální sítě a fóra zahlceny kritickými screenshoty, na kterých designové prvky iOS 26 vyloženě ubírají systému na funkčnosti.
Problém představují například průhledné ikonky zástupců v ovládacím centru, které až moc reflektují pozadí. Takže když máte na ploše výrazný widget, nebo hned dva, a k tomu několik barevně kontrastních ikon, ovládací centrum se z jistého úhlu pohledu stane nepoužitelným.
Snad je to jen nedostatek způsobený chybovou beta verzí. To byste si řekli. Bohužel já se obávám spíše toho, že je to nedostatek plynoucí z celkové filosofie tohoto designu tekutého skla. Pokud Apple jakkoliv zabraní tomu, aby se pod „skleněnými“ prvky zobrazoval obsah za ním (jako za sklem), bude přece sám proti sobě a už nepůjde o sklo v pravém ani přeneseném smyslu slova. Těžké, přetěžké…
Je to dost revoluční změna?
Nerad bych, aby to vypadalo, že jsem se nechal opít rohlíkem, který servíroval Mark Gurman a další profi insideři. Před startem včerejší konference WWDC jsem měl ale pocit, že novinky budou větší; ne viditelnější, ale tak nějak větší, snad opulentnější.


Často se hovořilo o tom, že iOS 26 bude větší změna, než která přišla mezi iOS 6 a iOS 7. Apple tehdy vyměnil Jobsův design využívající skeuomorfy (odvozeniny imitující pro ně nepotřebné funkční prvky originálu, například aplikace kalkulačka s designem klasické kalkulačky) plochým designem, kterého se vlastně držel až do letošního roku.
Nový Liquid Glass design se sice zbavuje plochých povrchů a nahrazuje je opět plastickým designem skleněných vrstev, ale nějak mi to nepřijde jako taková „petelice“ z dob minulých. Současnou změnu bych přirovnal k vývoji mezi barokem a rokokem na přelomu 17. a 18. století. Změna z Jobsova pojetí na iOS 7 však v mých očích působí spíše jako přerod přes několik století.
- Pro hnidopichy jen rád upozorním, že iOS 26 jsem si stáhl na svůj iPhone ve vývojářské beta verzi, která byla po konferenci WWDC ihned spuštěna!
Zdroj: autorský text, MacRumors, Bloomberg
Zdroj obrázků: se svolením Apple