Letecká doprava je extrémně bezpečná. Větší riziko hrozí i ve vlaku

ByLudvík Eckerman

15 června, 2025
Letecká dopravaZdroj: Midjourney
  • Navzdory poslední děsivé letecké nehodě zůstává doprava letadlem stále jednou z těch nejvíce bezpečných
  • Srovnali jsme různé druhy dopravy, ta nejhorší je 3000krát méně bezpečná, než let komerční linkou

Letecká doprava a katastrofy

Havárie letadla Air India je bezpochyby katastrofa. 241 životů je opravdu hodně a sami jsme zvědavi na závěry vyšetřování, které ovšem může trvat i roky. Podobné nehody vždy vyděsí všechny, kteří nejsou zvyklí létat moc často. Zejména teď před dovolenou to samozřejmě na klidu nepřidá. Jenže bát se letecké dopravy je vlastně velmi iracionální, jak si můžeme doložit konkrétními čísly.

Motocykl je extrémní nebezpečí

Vycházejme z veřejně dostupných dat. Podle údajů Evropské komise je riziko úmrtí při cestování letadlem v Evropské unii přibližně 0,08 úmrtí na miliardu osobokilometrů. To je extrémně nízké riziko, v podstatě naprosto zanedbatelné, pokud to srovnáme třeba s motocyklem, který stojí na opačném pólu a statisticky tedy moc bezpečný není. U jednostopých strojů totiž na každou miliardu ujetých kilometrů připadá 36,41 úmrtí. Jedná se tedy o způsob přepravy, který je 455krát více nebezpečný, než když nastoupíte do letadla.

Letecká doprava je srovnatelná s přepravou vlakem a s přimhouřením oka by se dalo říci, že autobus je „jen“ asi dvaapůlkrát nebezpečnější. Výrazný skok směrem k většími riziku přepravy je u auta. Obecně co se týče silniční dopravy, vypadá statistika pro Česko tak, že na 100 000 obyvatel vychází ročně 5 úmrtí při dopravní nehodě (údaj platný pro rok 2022).

Srovnání rizika úmrtí v různých druzích dopravy v EU (úmrtí na miliardu osobokilometrů)
Dopravní prostředekPočet úmrtí na miliardu osobokilometrů
Letadlo0,08
Vlak0,09
Autobus/Dálkový autobus0,24
Osobní automobil2,52
Motocykl36,41

Proč jsou letadla bezpečná?

Podívejme se však, proč je letecká doprava tak bezpečná. Stojí za tím hlavně velmi přísné standardy a regulace. Celosvětově je letecký průmysl velmi sledovaný, přísné jsou i předpisy, které řeší konstrukci letadel, výcvik posádek a hlavně pilotů, na které jsou kladené extrémní nároky.

Obecně také platí, že čím novější letadlo, tím je bezpečnější. Každá letecká nehoda je důkladně analyzována a pokud se povede příčinu odhalit, vyústí to obvykle ve změnu v předpisech nebo konstrukci konkrétního stroje.

Mediální pozornost, která je leteckým nehodám věnována, je logická. Většinou se bohužel jedná o incidenty, při kterých najednou zahyne velké množství osob a příčina po nehodě obvykle není známa. Vyšetřování, eventuálně pátrání po obětech, nebo dokonce letadle samotném (viz MH370) se tak neustále propírá. Každý detail a nové zjištění fungují jako magnet na pozornost.

Zdroj: sdg-data.cz, besip.gov.cz, europeandatajournalism.eu
Zdroj obrázků: Midjourney (vygenerováno pomocí AI)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *