- Česká obchodní inspekce varuje před nákupními galeriemi a internetovými tržišti
- Kromě Temu či Shein je pod lupou vyšetřován i český „e-shop“ UrbanTrend
- Na jeho podivné praktiky upozornil vloni v prosinci youtuber Janek Rubeš
Česká obchodní inspekce (ČOI) stále pokračuje ve vyšetřování tzv. internetových tržišť, které navenek působí jako klasické e-shopy, ale vztahuje se na ně zcela odlišná legislativa a zákazníky to dost často mate. V zimě se navíc kvůli těmto obchodním subjektům rozhořela menší kauza.
Obsah článku
Pozor na nákupní galerie a „tržiště“
Na konci prosince loňského roku upozornil novinář a youtuber Janek Rubeš na obchod UrbanTrend. Nejde o klasický e-shop, nýbrž o nákupní galerii, respektive o online tržiště, kam mohou obchodní subjekty umísťovat své výrobky a nabízet je tak pouze prostřednictvím těchto stránek.
Samotný UrbanTrend ale v takovém případě nepřebírá za zboží zodpovědnost, navíc si k ceně výrobku (často z Temu nebo AliExpressu) přidává vlastní marži, a to ne zrovna nízkou. Jak upozornil server Chip, výrobek v hodnotě 500 korun z čínského obchodu UrbanTrend nabízí klidně za 2,5 tisíce korun. Přeprodejci tohoto typu si nedělají těžkou hlavu ani s termínem dodání – zatímco čínský e-shop slibuje 2–3 týdny, UrbanTrend slibuje doručení „do 360 pracovních dnů“.
Úřad prověřuje pod hlavičkou EU
V lednu se kauzy ujal Český telekomunikační úřad (ČTÚ), který v tuzemsku dohlíží na dodržování eurounijního aktu o digitálních službách (DSA).
„E-shop je zpravidla webová stránka konkrétního obchodníka, který nabízí své produkty či služby přímo koncovým spotřebitelům. Naproti tomu online tržiště (neboli marketplace) je naopak online platforma umožňující spotřebitelům uzavírat s různými obchodníky smlouvy na dálku (zprostředkovaně),“ napsal tehdy úřad.
Inspekce řeší i Temu nebo Shein
Ve své nové tiskové zprávě se tímto šedivým fenoménem zabývá i Česká obchodní inspekce. Podle ní není provoz internetového tržiště, též nákupní galerie, vyloženě zakázané. Přesto před nákupem prostřednictvím těchto platforem varuje.
A to ať už těch českých, jako třeba UrbanTrend, tak těch původních, velkých. Do hledáčku ČOI se dostal obchod Temu i Shein.
U obou byly dle inspekce objeveny nedostatky v podobě poskytování falešných slev (slevy nejsou založeny na nejnižší ceně za posledních 30 dnů), vyvíjení nátlaku na spotřebitele (včetně gamifikace), chybějící či nesprávné informace o právech spotřebitele či dokonce zveřejňování falešných recenzí a skrývání těch věrohodných.
V tuto chvíli navíc inspekce prověřuje hned 5 dalších internetových tržišť. Kontroly se mají zaměřovat kromě zmíněných nedostatků také na bezpečnost výrobků, které si mohou zákazníci z EU, potažmo z Česka, prostřednictvím těchto e-shopů objednat.
Zdroj: Kluci z Prahy, Chip, ČTÚ, ČOI
Zdroj obrázků: vjkombajn / Pixabay