- Black Friday je pojem dobře zažitý už i v Česku
- Prodejci v rámci této akce lákají na obří slevy
- Ne vše je ale tak, jak se na první pohled zdá, a je třeba být obezřetný
Pojem Black Friday vznikl v Americe, kde se pojí s pátečním dnem po svátku Díkůvzdání. Ten připadá vždy na poslední čtvrtek v listopadu a Black Friday je tedy situován na konec tohoto podzimního měsíce. Jedná se o den ve znamení obřích slev, který přebrali všichni obchodníci na světě a upravili si ho po svém. Populární je i v Česku, ale je třeba mít se na pozoru.
Obsah článku
Black Friday po Česku
Zatímco původní Black Friday připadá na poslední listopadový pátek, tuzemská verze je v tomto směru vlastně bez omezení. Prodejci v Česku rozjíždějí slevy pod hlavičkou černého pátku klidně už počátkem listopadu a různé akce se táhnou celý měsíc, kolikrát ještě i v prosinci.
Tyto slevové akce s sebou nesou určitá rizika, a i když vypadají některé slevy lákavě, ne vše je tak růžové, jak se nám snaží prodejci namalovat. V tomto směru je kontroluje ČOI, ale velmi důležitá je i prevence ze strany zákazníků, kteří můžou svým odpovědným přístupem eliminovat rizika.
Na co se při nákupech v rámci Black Friday zaměřit?
- Udělejte si seznam priorit – vyvarujte se zbytečnému nakupování věcí, které nepotřebujete jen proto, že jsou ve slevě
- Porovnejte si ceny u více prodejců – sleva u jednoho prodejce nemusí nutně znamenat nejlepší cenu na trhu
- Zajímejte se o podmínky ceny – zjistěte si, zda není sleva podmíněna například vstupem do nějakého věrnostního programu, přihlášením do aplikace, nebo odběrem více kusů

Zajímejte se o předchozí cenu
Prodávající, který nabízí zboží ve slevě, musí uživatele informovat o nejnižší ceně za posledních 30 dnů před poskytnutím slevy. Na tento údaj se určitě zaměřte a doporučujeme také vyžádat si doklad o zaplacení, pomocí kterého si můžete avizovanou cenu zkontrolovat.
Při online nákupu se zaměřte i na samotného prodejce. Ověřte si všechny důležité údaje, jako je jméno, adresa a IČO, dále kde prodejce sídlí a také jaké jsou jeho obchodní podmínky. Pokud některé z těchto informací schází, raději vyhledejte jiný e-shop.
Na co dále si dát pozor?
Prodejci rádi na zákazníky tlačí, a to například formou časově omezené nabídky, nebo vyvoláním dojmu, že se jedná o nedostatkové zboží. Tyto skutečnosti nemusí být vůbec pravdivé a nenechte se jimi zvyklat ke zbytečnému nákupu.
Co se plateb týče, tak dávejte přednost platbě kartou nebo jinými online prostředky. Budete tak mít garanci v podobě zprostředkovatele transakce, což znamená, že peníze v případě nějakého nezdaru dostanete zpět snáze, než kdybyste zaplatili převodem přímo na účet prodávajícího.
Zdroj: ČOI
Zdroj obrázků: Midjourney (vygenerováno pomocí AI)

