- ARC Raiders je aktuálně velmi populárním a hraným titulem
- Je to extrakční střílečka, která nechává hráče volně interagovat mezi sebou, což tvoří velkou část jejího kouzla
Obsah článku
ARC Raiders: první dojmy
Už při stahování titulu mě překvapilo, že balík dat je na dnešní poměry vcelku skromný. 32,7 GB potěší, takže ani s pomalejším připojením člověk nemusí čekat celý den, aby si zahrál. Po spuštění je hráč krátce uveden do příběhu a absolvuje tutorial, který osvětlí základní mechaniky. Už v něm však lze pozorovat jedno zásadní pozitivum ARC Raiders, a to je velmi slušné grafické zpracování a optimalizace.
Prostředí je krásně detailní, plné vegetace a členité. Na prakticky průměrné herní sestavě (Ryzen 7 5700X3D, RTX 4070, 32 GB RAM) jsem nezaznamenal jediný záškub při maximálních detailech.

Hra o důvěře
Abych nastínil ve stručnosti princip – hráč je vyslán do nehostinného prostředí, kde hlídkují poměrně tuzí AI nepřátelé v podobě ARC robotů. Jenže v tomto prostředí není sám, ale jsou tam s ním i jiní lidé hledající potřebný loot.
Problém je, že nikdy netušíte, jestli jim můžete věřit, nebo ne. K dispozici máte sadu základních gest a pokynů, kterými můžete dát najevo například to, že nemáte nepřátelské úmysly, a k tomu i hlasovou komunikaci. A právě zde to začíná být zajímavé, protože chování ostatních hráčů dělá z ARC Raiders to, čím hra je.
Obvykle se mi děje to, že při setkání s jiným hráčem kolem sebe akorát proběhneme. Někteří schovají zbraň, aby dali najevo úmysl nevyvolat konflikt. Jenže pak jsou tací, kteří kolem vás proběhnou a pak vás střelí do zad. Proto je fajn se obecně čas od času otočit, abyste věděli o případném pronásledovateli. Dále jsou ve hře lidé, kteří vás třeba sledují a čekají, až posbíráte nějaký loot a teprve pak si pro vás dojdou.

Možných scénářů, jak se situace bude odvíjet, je nekonečno. Proměnných, které může přinést prostředí hry rovněž. Stane se, že vám jiný hráč pomůže s AI robotem a jde si zase po svém. Ale také už se mi přihodilo, že hráč se naopak přidal na stranu robota, aby posléze oddělal i mě.
ARC Raiders mi trochu připomíná dvě hry. Tou první je PUBG, což byl titul, kde se každá jednotlivá hra odvíjela jinak a zejména hraní ve skupinkách umělo být hodně výživné a plné napětí. A pak musím vzpomenout i Among Us, což je hra primárně o důvěře a zradě. ARC Raiders umí vyvolat směsici podobných pocitů okořeněnou o trochu post-apo atmosféry. Hráč si tak ve spolupráci s prostředím vytváří nový zážitek a příběh pokaždé, když se dostane na povrch a má půl hodiny na to, aby splnil zadaný úkol. Případně se může jen tak poflakovat, pomáhat ostatním, zákeřně je vraždit…
Battlefield 6 vs. ARC Raiders
Nemohu se závěrem ubránit srovnání. ARC Raiders a Battlefield 6 jsou dva tituly, které vyšly ve velmi podobné době a bojují spolu o pozornost hráčů. Obě hry jsem si koupil, obě hraji. Zajímavý je však přístup vývojářů:
- Battlefield 6 vyšel lehce nedoladěný, první update nespravil prakticky nic. Hra přinesla kompromisní velikost map (podobají se spíš COD než sérii Battlefield), tragické menu a nenápadně všechny tlačí do režimů, které s původní sérií nemají nic společného. Hráčům zde nenaslouchá nikdo, od prvního dne ze hry stříká na všechny strany především touha po jejich penězích. Battle Pass vám cpou a budou cpát pořád dokola.
- ARC Raiders je daleko odladěnější a lépe optimalizovaná hra už od prvního dne. Bohužel se objevili podvodníci, nicméně Embark automaticky vrací hráčům gear ztracený právě kvůli cheaterům. Nemusíte nic hlásit, prostě dostanete svůj gear zpět automaticky. Hráče nikdo do dalšího utrácení netlačí, za 40 eur si koupil hru, ke které dostal nadstandardní péči od vývojářů.
Zdroj: ign, autorský text
Obrázky: Ludvík Eckerman


