Některé weby už blokují AI roboty, nechtějí dávat svůj obsah zdarma

ByLudvík Eckerman

2 července, 2025 ,
AI robotZdroj: Midjourney
  • AI začíná webům ukusovat ze zisků z reklam
  • Spousta čtenářů se totiž spokojí se souhrnem, který poskytne umělá inteligence a na web, odkud informace pocházejí, nepřijdou
  • Cloudflare proti tomu začíná bojovat

AI roboti jako zloději návštěvnosti

Umělá inteligence je dnes natolik schopná, že po zadání dotazu je během okamžiku schopna na položenou otázku odpovědět velmi přirozeně a sofistikovaně. Uživatel se tak často dozví vše potřebné bez toho, aby vůbec musel pokračovat na nějaký další web, stačí mu souhrn, který vytvoří Gemini nebo třeba Perplexity. Web, který informaci poskytl, nakonec ostrouhal a byl „vytěžen“ bez toho, aby z toho měl byť jediný proklik.

Cloudflare začíná blokovat

Cloudflare je takzvaná síť pro doručování obsahu (CDN). Pomáhá firmám rychleji doručovat online obsah a aplikace tím, že ukládá data do mezipaměti blíže ke koncovým uživatelům. Do portfolia jejich služeb patří i oblíbená 1.1.1.1., tedy veřejný DNS server, který o něco málo umí zlepšit odezvu internetového připojení.

Přes sítě Cloudflare prochází asi 16 % světové internetového provozu, což znamená terabajty dat každou sekundu. Mimo jiné i AI roboti, kteří prohledávají stránky a z nalezených informací pak skládaj odpovědi pro uživatele. Problém je v tom, že tito roboti sice na na stránku přijdou, ale provozovatel webu z toho nic nemá.

Podle zástupců Cloudflare to narušuje tradiční model, kdy někdo vytvořil obsah a měl možnost za něj něco dostat třeba z příjmů z reklamních bannerů. Proto od včerejška všechny weby registrované u Cloudflare mají možnost jednoduše AI roboty blokovat. Noví zákazníci mají tuto volbu zvolenou implicitně.

Co bude dál?

Zatím se přesně neví, co to udělá s obsahem a jeho tvorbou, případně monetizací. Blokovat AI roboty je sice fajn, ale také to znamená, že se webová stránka neobjeví ani ve zdrojích odpovědí na vyhledávací dotazy. Bude sice ve vyhledávání, ale nikoliv v odpovědi, kterou AI poskytne uživateli. Potenciálně si tak může majitel webu ještě více snížit příjmy.

Na druhou stranu to zpomalí vývoj jazykových modelů a pokud by se tyto praktiky rozmohly ve velkém měřítku, mělo by to zásadní vliv i na kvalitu opovědí, které umělá inteligence poskytuje. U zpráv, které se objevují víceméně všude, to nevadí, problém to může být u hodnotného, unikátního a originálního obsahu, který se tak k uživatelům bude hůř dostávat.

Zdroj: cnbc, technologyreview
Obrázky: Midjourney

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *